söndag 24 april 2011

Prioritering

Jag blev illa berörd av en kommentar som jag tog bort. Visst är bilar en lyxgrej men det gäller många saker i livet - nya bilar VW, volvos eller audis nya bilar kostar snabbt mer än den finaste sportigaste gamla nostalgiker.Till vardags kör jag "skrotbil" enl en arbetskompis, jag är nöjd med den,  den är värd 5000 -det finns ingen ny bil jag vill ha  som är värd sitt pris.

Jag ser gamla bilar som ett intresse, en livsglädje-de är levande konstverk, tredimensionella skapelser som kräver insatser i form av underhåll och reparationer men till skillnad från nya bilar de ger mycket tillbaka i form av kunskap och uppleveler, sexitotalarna uttrycker så mycket livsglädje så mycket framtidshopp att det smittar av sig när man ser dem. En gammal bil är en nostalgitripp en semesterresa och en lärobok, gamla bilar för människor samman, man behöver inte ha en egen för att uppleva känslan men det är så mycket roligare om man har en.

Visst är det en förmån att kunna köpa en fin bil men var och en får prioritera i sitt liv folk köper saker t.ex.  hus stugor etc. - jag har hellre en jänkare än ett hus eller en stuga. En stuga är också lyx och kostar lätt flera gånger mer än en gammal amerikanare- INGEN sommarstugeägare eller husägare skulle bli anklagad för att skymfa medelklassen.

Jag tappade blogglust, jag vill inte skryta med fordon, jag vill njuta av dem - mina och andras, jag tycker om dem för att de är brukbara, jag har målat nog med  hus -nu vill jag  vaxa bilar.

Slutligen vill jag bara säga att jag vet hur viktigt det är att alla ska ha ett jobb, ett jobb ger en inkomst och en trygghet att kunna försörja sig, ingen ska behöva vara ofrivilligt arbetslös. Det är vår tids största problem.

6 kommentarer:

Karlsson sa...

Jag fick samma kommentar jag med men tog bort den utan att läsa.

Men nu har jag kollat lite och den hade ingenting med med vår hobby att göra. Det var bara ett pucko som ville göra reklam för sig och sina ytterst märkliga politiska funderingar.

Så det där är det är bara att strunta i (och fortsätt att göra cyberburnisar med den Mustangliknande(?) farkosten).

Larsson sa...

Tja, man får ju knepiga kommentarer då och då - ofta från de som inte får ut sitt budskap på annat vis. Inget att bry sig om alltså utan bara att radera...

Mercury sa...

Tack killar! Jag kände mig faktiskt angripen på nåt sätt men jag borde kunnat rycka på axlarna. Karlsson imponerande rätt det är en mustang :-)

Karlsson sa...

Hoppsan! Trevligt! Då får vi se hela bilen snart då?

Barbro Binda sa...

Hej, det var länge sen... :-)

Håller helt med det du skriver.
Glad Påsk tillbaka!

Farbror Sid sa...

Jag har aldrig haft någon amerikanare, och egentligen har jag nog aldrig velat ha någon heller, jo kanske när jag var en 18-20 år. Men det hindrar mig inte att uppskatta alla de som har det och som lägger sina besparingar på just sin drömbil. Jag personligen ser mer dessa bilar som skönheter i färg och form som jag gillar att föreviga på bild. Jag tycker inte att ni skryter med att visa er bil på bloggar och websidor, det är er hobby och ert fritidsintresse. Ingen annan har med att göra vad just du lägger dina pengar på.