torsdag 6 januari 2011

Vedette -59

I mitt billösa tillstånd håller jag koll på blocket man vet ju inte om det dyker upp nåt, sen är det ju alltid kul att se även om jag inte just vill ha alla bilar. I Skellefteå hittade jag en Vedette -59 som behöver mycket jobb men Vedette  är en bil med lite intressant historia

På wikipedia fick jag lära mig att Ford tillverkade Vedette-modellen i Frankrike från 48 men den såldes dåligt de ville tydligen inte ha V8or i Frankrike.  Simca  behövde fler  lokaler och köpte Fords med Vedetten på köpet”
Simca Vedette såldes från 1955 (före det var det alltså Ford Vedette)

58 modellen var hottare med mer fenor och starkare motor. Modellen tillvekades till 61. Så det är alltså en Hottare Simca Vedette som är till salu, hoppas någon tar sig an den, för den är värd att bevara men det är inte min uppgift.

Inga kommentarer: