fredag 19 mars 2010

Pontiac 58 är rätt svar som Lempa visste

men Star chief - hmm. Jag tror inte att modellen heter star chief men på bilden jag visade av baklyktan kan man inte skilja mellan  modellerna. Jag har ingen bild framifrån och jag har ännu inte lyckats surfa mig till vad denna modell heter men jag tror att det är en hard top Pro Street.

Jag gillar färgerna men när jag surfar tycker jag att  färgen på denna är omvänd, oftast är det vita på typ listområdet och den mörkare färgen är på de större delarna av bilen . Ibland är taket samma färg som huv etc och ibland samma som listdelen. Jag tycker lacken på denna är snygg följer den orginalmodell? Kunde man beställa vad man önskade?














 Vi har fått 1 dm snö i natt hur kul är det när man längtar efter vår och sommardäck? Nåja vitt och vackert är det iallafall. Dags att ge sig ut i snöröken på väg till jobbet.

4 kommentarer:

Larsson sa...

Nu gäller det att hålla tungan rätt i mun... tre stjärnor på bakskärmen = Chieftan. Fyra stjärnor = Super Chief

Fyra stjärnor och inget modellemblem = Star Chief. Fyra stjärnor och inget modellemblem samt "pressningar" på bakluckan = Bonneville.

Med detta resonemang borde bilen vara en Chieftan.

Ang färgsättningen så verkar det som de "bytt" kulörer på denna vagn. Den är säkert röd med vitt tak original.

Magnus sa...

Kan mycket väl vara orginal.
Man kunde välja mellan.

1.Enfärgad
2.Avvikande färg i "raketen"
3.Avvikande färg i "raketen" och taket

Larsson sa...

Ja Magnus, Du har rätt. Tittade på färgschemat för 1958 och man kunde blanda friskt: http://tcpglobal.com/autocolorlibrary/chips/1958-pontiac-pg01.jpg

Mercury sa...

Chieftan är rätt tror jag - tack Larsson! Intressant att behöva räkna stjärnor, jag hade ingen aning. Roligt att få bättre koll på lackeringen Rangoon red t.ex. och jag visste inte att det kallades "raket". Tackar Magnus.