lördag 30 januari 2010

Trappistöl

är nytt för mig. Jag bodde på FREYS hotel i huvudstaden, hotellbaren har 300 Belgiska ölsorter , jag provade naturligtvis några av dem. Har fått lära mig att Trappistöl bryggs vid ett kloster av munkar av trappistorden. Finns tydligen bara sju trappistkloster i världen som brygger dessa öl. Trappistöl är överjästa, alkoholstarka och lagrade på flaska. De trappistöl jag testade var mycket goda, smakrika. Jag provade två sorter Westmalle och Chimay.  Westmalle var bäst av dessa ljust med 7% serverades  typ ett vinglas men man kände inte smaken av alkoholen. Chimay har bryggts sedan 1862, detta nedan passar den som gillar mörka öl, tydligen var det 8% i detta men det kändes inte på smaken .

På väggen utanför mitt rum på Freys hotell satt två inramade gamla foton på bilar. Jag vet inte säkert vilka bilar det är men jag gissar att den första är en buick 59a eller en imperial. Det ser konstigt ut med den välklädde chauffören  i kombination med den råa bilen. Den andra bilen har jag ingen aning om Chrysler ser jag att det står längst bak men nåt mer vet jag inte. Jag har inget facit. (I morgon ska jag visa vilken bil ni fick gissa på i förra inlägget.)

3 kommentarer:

Larsson sa...

Mycket trevliga bilder som säkert visar "hyrbilar". Den första är troligen en Chrysler New Yorker Sedan från 1960 som är förlängd hos någon karosserimakare i Sverige. Som fotovinkeln är ser bilen lite konstig ut.

Den andra bilen är troligen en Chrysler från 1965 - även den förlängd till sjusitsig och även detta troligen gjord i Sverige.

Fina bilder som jag gärna sett fler av...

Mercury sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Mercury sa...

Tackar Larsson! När jag zoomar in bilden ser jag att det faktiskt står New Yorker på den första och 1960 ser ut att vara alldeles rätt med vad jag hittar på nätet. den andra Chryslern är svårare många 65or har två lister, på mitt foto finns bara en. Hittade en Windsor 65 som har en list och en Newport lite tidigare men den verkar slutta mer mot bakdelen. Svårt med olika vyer på fotografier.