onsdag 6 januari 2010

MercuryComet65

oflitigt bloggande - eftersom det är trist på bilfronten - men har läst på lite om min bil Mercury Comet. Det var ett rent impulsköp men samtidigt ett rent fynd en rolig uddabil i ett kanonskick. Jag hade ingen aning om att det fanns en modell som hette comet förrän jag köpte min bil.
På Wikipedia kan man läsa att Mercury Comet producerades mellan 1960 och 1977 med undantag av 1970 års modell. "Kometen" betraktades som en kompakt eller en medelklassbil.

Kometen baserades på Ford Falcons kaross men hade lite bredare hjulbas. Den planerades ursprungligen som en Edsel och kallades Mercury först år 1962 de tidigare modellerna (60 och 61) hette bara Comet. 62an och 63an hade många delar gemensamt med modellen Mercury Meteor

Modellen Cometdelas på Wikipedia in i 5 generationer (1960-1963),(1964-1965),(1966-1967,(1968-1969),(1971-1977)

Det som är intressant för 65an - min modell är att det finns två varianter. Caliente och Cyclone som båda är lyxigare än min standard variant. Calienten har lyxigare inredning och vissa har V8a. Vad jag förstått har alla Cyclones V8 och en variant har tuffa luftintag i huven. Det jag avundas calienten utöver inredningen är att bakdelen har en "ramp"eller bred list med cromade detaljer mellan båda för bakljusen. Mina bakljus ser lite ynkliga ut i jämförelse med calienten men jag är ändå nöjd med det klassiska stuket på min bil (trots 6an). Här kommer ännu en bild på min "vän".












Jag köpte en läcker broschyr på tradera på Mercury från65 med fina bilder som jag ska visa i nästa inlägg.

1 kommentar:

Larsson sa...

Personligen tycker jag att det är bland det roligaste som finns när man köpt en beg. vagn av äldre snitt... nämligen det att skaffa dokumentation och "läsa på" om bilen i fråga...