söndag 17 januari 2010

Fairlane eller Custom det är frågan

Jag har tagit mig vatten över huvudet. Likheten mellan fairlane och custom av just årsmodell 56 är slående de har samma kaross men fronten har olika detaljer. Men jag tror att custom har enklare front jag hittade kofångaren med uppsticken i kombination med huvprydnanden på olika Fairlane tex Victoria och Sunliner från 56 men dessa modeller har andra lister på sidorna ( ..och det finns customs som har likadana lister som Victoria och Sunliner. aj aj.) De enklare listerna hittade jag enbart på en av customvarianterna  men vem vet)

Fairlane victoria-56

Custom-56

I min okunskap vill jag ge er båda rätt. På fronten är det klart en fairlane men från sidan en custom.
Lite klokare trots allt, en fin bilmodell... och  faktiskt är custommodellen nästan snyggare den har renare design. Upplys mig gärna någon som vet bättre.

2 kommentarer:

Larsson sa...

Du ser - den som söker, den finner. Custom och Customline är en enklare version än Fairlane.

Utvändingt skiljer det sig bla på listverket som är mer påkostad på Fairlane.

Det finns fö en ännu enklare modell som heter Mainline (och som saknar lister). Tror nog att fronten är lika på alla Ford -56.

Tilläggas kan att det var - och är - vanligt att man monterar lister från en Fairlane på en Custom och då blir det lite förvirrande...

Gärna fler bildgåtor!

Karlsson sa...

Där ser man. Då har vi lärt oss något idag med. I alla fall jag.
Jag gissar också gärna fler gånger.