lördag 8 augusti 2009

Onsdagskväll i Juli i Gällivare

Delar av min första semestervecka tillbringade jag i Gällivare tillsammans med min gamla bästis och vi gjorde stan så gott vi kunde under några dagar. Precis som i Luleå där jag bor nu har man nostalgikvällar på onsdagarna och vi var förstås ute på stan och fikade på 50-tals fik och kollade in bilarna. Här visar jag några bilbilder från kvällen.

Först ut en mycket udda bil den enda i sitt slag garanterat. Någon har släppt fantasin fri på denna kaross. Vackert ...tveksamt - men orginellt och känslofullt DEFINITIVT. Det är en Edsel Corsair from 1958. Den har handmålade stripes i en kopparaktig färg, det gröna är en härlig flake typ av lack den skimrar i solen.




















































Sedan en charmig Cadillac Sedan i toppskick från 1959 en ren skönhet med perfekta fenor.






































































Sen en DeSoto Firedome från 1959 . Denna bil tillverkades av Chrysler även den i perfekt skick.

































Nästa bil är en Buick Super från 1958 med mycket krom och speciella detaljer, bakdelen är min favorit när det gäller denna bil.













































Här en Edsel - ovanlig gissar jag, den heter Ranger och ser inte alls ut som man förväntar sig en Edsel den saknar getingboet i mitten. I mina ögon är den väldigt klassisk den är från 1960. I fint skick och vacker med de måttliga kromet.



























































Sist för denna gång en Ford Mercyury Monterey från 1955, fint skick och härligt röd lack.

Inga kommentarer: